VISI
ICT pemacu transformasi pemodenan sistem penyampaian perkhidmatan hal ehwal Islam ke arah globalisasi


MISI
  1. Memperkasakan kapasiti ICT bagi meningkatkan kualiti maklumat hal ehwal Islam sebagai rujukan utama dalam melahirkan khaira ummah
  2. Memantapkan pengurusan hal ehwal Islam melalui pembudayaan ICT dan perkongsian maklumat secara inovatif


OBJEKTIF
Mempastikan penggunaan ICT secara yang berkesan-kos, menepati masa, mesra pengguna dan memenuhi semua keperluan pengguna.


FUNGSI
  1. Merangka strategi dan perancangan TMK JAKIM selaras dengan Misi, Visi, Objektif dan Fungsi JAKIM;
  2. Menyediakan prasarana TMK JAKIM untuk jangka pendek dan jangka panjang;
  3. Melaksanakan kajian kesauran, pembangunan dan perlaksanaan sistem-sistem yang sesuai untuk meningkatkan prestasi pengurusan Hal Ehwal Islam di bawah bidang tugas JAKIM, termasuk intranet dan ekstranet;
  4. Mengurus personel, perisian dan perkakasan TMK di JAKIM dengan sempurna;
  5. Mengkompil maklumat-maklumat Islam yang perlu secara bekerjasama dengan agensi-agensi lain untuk manfaat ummah;
  6. Memantau dan menilai perkembangan TMK dan impaknya dalam pengurusan Hal Ehwal Islam di Malaysia dan di seluruh dunia serta mencari cara menanganinya secara yang bersesuaian; dan
  7. Menjadi penasihat kepada pengurusan JAKIM dalam penggunaan TMK secara menyeluruh
 

PIAGAM PELANGGAN
  1. Memastikan perkhidmatan Portal Jakim beroperasi pada kadar 99.5 peratus setahun
  2. Memastikan bantuan teknikal (Help Desk) di ambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja di Ibu Pejabat.
  3. Memastikan emel diwujudkan dalam masa tiga (3) hari bekerja dari tempoh permohonan diluluskan.