VISI

Menjadi pakar rujuk dan jentera pengurusan komunikasi serta penyampaian Jabatan yang profesional dan berwibawa.


MISI

Mengekal dan mengukuhkan imej korporat JAKIM ke tahap tertinggi melalui pendekatan perhubungan awam yang strategik dan professional.


OBJEKTIF
  1. Mewujudkan perhubungan baik antara JAKIM dengan pihak awam dan media melalui strategi penyampaian maklumat perkhidmatan yang berkesan dan strategik demi mencapai objektif JAKIM secara keseluruhan;
  2. Memastikan imej korporat Jabatan terus positif melalui strategi perhubungan awam dan komunikasi strategik yang teratur;
  3. Memastikan keberkesanan perancangan dan pelaksanaan pelan media berhubung publisiti, promosi dan kempen bagi setiap dasar, perkhidmatan, peranan, program dan aktiviti serta majlis rasmi Jabatan melalui bahan promosi, media sosial, media elektronik dan media cetak;
  4. Memastikan aduan, pertanyaan dan cadangan dari orang awam dan pelanggan mengenai perkhidmatan JAKIM diselaraskan dengan lancar dan memenuhi keperluan yang dikehendaki; dan
  5. Memastikan orang awam dan pelanggan yang ingin mengetahui atau yang sedang dan telah menerima perkhidmatan JAKIM diberi layanan yang baik dan dikendalikan dengan cepat dan berkesan.

FUNGSI
  1. Membantu penerangan dan penjelasan dasar-dasar, falsafah dan wawasan negara berkaitan Hal Ehwal Islam secara strategik;
  2. Bertindak sebagai pemangkin imej korporat JAKIM dengan menjadi pemerhati, pendengar dan penyampai maklumat pelanggan dan korporat kepada Jabatan;
  3. Membina, mengukuh dan memperluaskan jaringan komunikasi yang menyeluruh dan berkesan dalam menguruskan maklumat strategik;
  4. Selaku pengurus komunikasi dan perhubungan media serta pengawal selia perkhidmatan hadapan JAKIM, Unit Komunikasi Korporat adalah bertanggungjawab terus kepada Ketua Pengarah JAKIM dengan fungsi utama seperti berikut:

PENGURUSAN KOMUNIKASI STRATEGIK
    1. Memantau dan menyelaras kandungan portal rasmi Jabatan
    2. Menganalisis isu-isu berkaitan dasar negara dan isu semasa, mempromosi dasar dan program kerajaan dan memantau isu berkenaan di media sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, blog, portal dan lain-lain media atas talian;
    3. Mengurus dan menyelaras laman-laman media sosial rasmi Jabatan dan bahagian;
    4. Memantau komen dan notifikasi di media-media sosial berkaitan JAKIM dan hal Ehwal Islam;
    5. Memberikan amaran awal (early warning) terhadap sesuatu isu berkaitan Hal Ehwal Islam dengan serta merta apabila isu dikesan;
    6. Merancang kempen-kempen penyampaian info dan pemulihan persepsi melalui media sosial;
    7. Menyediakan modul dan kursus media sosial kepada pentadbir media sosial di bahagian-bahagian; dan
    8. Melaksanakan tugas pengurusan risiko & krisis mengikut Prosedur Amalan Standard (SOP) Pengurusan Krisis.

PENGURUSAN HAL EHWAL KORPORAT & MEDIA
    1. Bertindak sebagai 'focal point' Jabatan dalam penyampaian dan penyaluran maklumat hal ehwal Islam di peringkat jabatan, nasional dan global;
    2. Merancang dan melaksanakan strategi pemerkasaan imej korporat JAKIM;
    3. Merancang dan melaksanakan pelan media berhubung publisiti, promosi dan kempen bagi setiap dasar, peranan, program dan aktiviti serta majlis rasmi Jabatan melalui stesen TV dan radio; bahan promosi seperti gegantung (bunting), kain rentang (banner) dan billboard; artikel untuk sisipan akhbar; teks ucapan; dan program penyampaian maklumat perkhidmatan JAKIM;
    4. Menguruskan perhubungan media dengan merancang strategi media dalam penyebaran maklumat menerusi liputan media/sidang media, kenyataan akhbar, siaran media dan temu bual khas TV/radio/akhbar, serta program bersama media;
    5. Menyampaikan maklumat berhubung dengan fakta dan situasi yang ada kaitan dengan jabatan serta hal ehwal Islam;
    6. Membantu dan menyelaras kualiti pengurusan acara majlis rasmi Jabatan; dan
    7. Melaksanakan tugas pengurusan risiko & krisis mengikut Prosedur Amalan Standard (SOP) Pengurusan Krisis.

PENGURUSAN PELANGGAN DAN ADUAN
    1. Bertindak sebagai ‘focal point’ jabatan dalam urusan penyampaian perkhidmatan dan perhubungan dengan pelanggan JAKIM;
    2. Mengurus dan mengendalikan pengoperasian harian Kaunter One Stop Centre @ Islam;
    3. Mengurus dan menyelaraskan aduan, pertanyaan dan cadangan yang diterima oleh JAKIM melalui Laman Web, 1MOCC, surat, emel, telefon, faks dan sosial media untuk dilaporkan kepada Pengurusan Jabatan;
    4. Merancang dan melaksanakan program e-Pelanggan JAKIM (Hari Bertemu Pelanggan Secara Maya) dan pameran;
    5. Merancang dan melaksanakan Kajian Kepuasan Pelanggan JAKIM secara tahunan;
    6. Memantau dan menguruskan maklum balas isu-isu semasa berkaitan JAKIM dan Hal Ehwal Islam secara menyeluruh;
    7. Mengumpulkan data-data penting berkaitan JAKIM bagi keperluan pegawai khidmat pelanggan;
    8. Mengurus dan mengendalikan sistem sebaran melalui Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) dan emel pukal (Email Blasting) serta WhatsApp pukal (WhatsApp Blasting);
    9. Menyediakan sistem analisa data yang kompetitif;
    10. Menyelaras persiapan majlis taklimat, logistik dan aturan lawatan bagi tetamu Jabatan dari dalam dan luar negara.
    11. Melaksanakan tugas pengurusan risiko & krisis mengikut Prosedur Amalan Standard (SOP) Pengurusan Krisis; dan

PENGURUSAN BERITA, BAHAN KREATIF DAN PENTADBIRAN
    1. Mendokumentasikan bahan maklumat bagi setiap dasar, peranan, program dan aktiviti, serta majlis rasmi Jabatan melalui penerbitan bahan cetakan brosur, risalah; rakaman foto; dan video bagi tujuan edaran dan rujukan pihak awam dan media;
    2. Mengumpul dan memproses berita-berita dariapda portal berita online dan bercetak mengenai Jabatan dan Hal Ehwal Islam dan mengeluarkan laporan berita pada setiap hari untuk makluman pengurusan tertinggi, warga Jabatan dan orang awam;
    3. Menyelaras & mendokumentasi teks ucapan KP JAKIM;
    4. Menyelaras khidmat juru gambar dan penulis berita Jabatan (wartawan);
    5. Memantau dan menguruskan kandungan digital di Information Board dan Smart Intelligent Panel di Kompleks Islam Putrajaya sentiasa dikemaskini;
    6. Mengendalikan urusan pentadbiran;
    7. Mengendalikan urusan kewangan dan belanjawan dan perolehan; dan
    8. Mengendalikan urusan perjawatan dan perkhidmatan staf.

PIAGAM PELANGGAN
  • Merancang dan melaksanakan promosi dan publisiti terhadap dasar, aktiviti, program dan perkhidmatan JAKIM yang diarahkan oleh pengurusan tertinggi;
  • Memantau dan mengemaskinikan kandungan portal, blog, Facebook, Instagram dan Twitter Rasmi Jabatan dan Bahagian setiap hari waktu bekerja.
  • Mengeluarkan Nota Kepada Editor (NE) selewat-lewatnya dalam tempoh 24 jam sebelum tarikh program dan mengedarkan Kenyataan Media kepada media massa serta merta sebaik sahaja diterima.
  • Menguruskan liputan media dengan cekap dan berkesan bagi memastikan publisiti yang positif dan menyeluruh mengenai Jabatan.
  • Menguruskan khidmat juru gambar bagi program-program rasmi Jabatan untuk tujuan rekod Jabatan dan salinan kepada penganjur dalam tempoh 2 jam selepas tamat program.
  • Pengurusan krisis media dengan berstrategik, pantas dan berkesan dalam tempoh masa berikut :
    • Respon awal terhadap krisis dan isu di media sosial dalam tempoh 4 jam pertama
    • Pembentukan pasukan khas krisis (ad -hoc) mengikut pakar di dalam subjek krisis.
  • Memberi respons kepada aduan pelanggan dengan cepat dan tepat dalam tempoh masa berikut :
    • Akuan penerimaan dalam tempoh 1 hari bekerja;
    • Maklum balas awal dalam tempoh 3 hari bekerja; dan
    • Laporan status bulanan aduan awam kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) pada minggu pertama setiap Bulan
  • Memberi khidmat bantuan pengurusan acara rasmi Jabatan