logo jakim

*klik logo untuk muatturun

 

logo korporat depan

 

logo korporat belakang

 
 
PERANAN CIO
 
 
   1. Peneraju Perubahan melalui Penjajaran Pelan Strategik ICT (ISP) Jabatan dengan keperluan Pelan Pembangunan Nasional
  • Memacu Perancangan Strategik ICT Jabatan; dan

  • Mengukuh tadbir urus ICT Jabatan.

 

  2. Peneraju dalam Pengukuhan Dasar, Standard dan Amalan Terbaik Global
  • Memacu pemakaian (adoption) Enterprise Architecture (EA) dalam Jabatan;   

  • Memacu kesesuaian peraturan/dasar/standard/amalan terbaik dalam pelaksanaan Kerajaan Elektronik; dan   

  • Memacu pelaksanaan perkhidmatan gunasama ICT (ICT shared services) dalam Sektor Awam.

 

  3. Peneraju Penggalakan Pembudayaan ICT (ICT Acculturation) dalam Sistem Penyampaian Perkhidmatan Jabatan.
  • Memacu hala tuju penjajaran program ICT Jabatan.

 

  4. Peneraju Inovasi melalui Aplikasi Kerajaan Elektronik, Infrastruktur dan Keselamatan ICT
  • Mengenal pasti perkhidmatan generasi baru (new generation services); dan

  • Memacu perkongsian maklumat ke arah perkhidmatan cross-agency.

 

 
2018
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
 April - Jun 2018
adobe reader
adobe reader
 
2017
adobe reader
adobe reader
adobe reader
adobe reader
 
2016
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Oktober - Disember 2016) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Julai - September 2016) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (April - Jun 2016) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Januari - Mac 2016) adobe reader
 
2015
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Oktober - Disember 2015) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Julai - September 2015) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (April - Jun 2015) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jan - Mac 2015) adobe reader
 
2014
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Oktober - Disember 2014) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Julai - September 2014) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (April - Jun 2014) adobe reader
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Januari - Mac 2014) adobe reader
 
2013
 Prestasi Piagam Pelanggan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Januari - Disember 2013) adobe reader
 
 
**Pengemaskinian Prestasi Piagam Pelanggan akan di buat dalam tempoh setiap 3/6 bulan
 
 
PIAGAM PELANGGAN
JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA
 
Jabatan ini berjanji akan melaksanakan tanggungjawab dan memainkan peranan sebagai ”agensi pusat” yang unggul dengan memberikan perkhidmatan yang berkualiti dalam pengurusan hal ehwal Islam. Ia dilaksanakan melalui usaha penyelarasan dan peningkatan mutu perkhidmatan dalam bidang dakwah dan pembangunan insan, penyelidikan dan pembangunan, perundangan Islam, akidah dan aliran pemikiran, pengurusan halal, pengurusan siasah syariah, kewangan dan ekonomi serta tarbiyyah dan tadribiyyah Islamiah dengan menyediakan perkhidmatan seperti yang berikut:
 
  1. Menyediakan draf undang-undang syariah dalam tempoh tidak melebihi 12 bulan selepas semua dasar diputuskan.

  2. Menyediakan hasil penyelidikan dalam bidang akidah, syariah, falak, muamalat, al-Quran dan al-Hadis dalam tempoh sekurang-kurangnya enam bulan (6) hingga selewat-lewatnya 12 bulan selepas arahan diterima bagi mendapatkan pandangan hukum dan menyelesaikan masalah masyarakat.

  3. Memberi maklumbalas terhadap jemputan penceramah, pembentangan kertas kerja, forum, khidmat pakar perundingan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas permohonan diterima.

  4. Menerbitkan rancangan Forum Perdana Ehwal Islam seminggu sekali di saluran Radio Televisyen Malaysia (RTM).

  5. Menyelesaikan proses permohonan pensijilan halal Malaysia bagi permohonan domestik dalam tempoh 30 hari berkerja selepas pembayaran fi pensijilan diterima.

  6. Memberi maklumbalas kepada pengguna Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM) dengan cepat,dan tepat dalam tempoh satu (1) hari bekerja bagi akuan penerimaan dan tiga (3) hari bekerja bagi pertanyaan dan aduan.

  7. Memastikan semua aduan yang bermaklumat lengkap diurustadbir mengikut prosedur operasi standard dan maklumbalas dikeluarkan dalam tempoh 14 hari bekerja.

  8. Memastikan urusan di kaunter perkhidmatan pelanggan utama memenuhi kehendak pelanggan dalam tempoh lima (5) minit.

  9. Memastikan perkhidmatan Portal JAKIM beroperasi pada kadar 99.5 peratus setahun.